Dynamics NAV 2016, wat is nieuw?

In Dynamics NAV 2016 zijn flink wat verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van voorgaande versies. Hieronder vermelden we de meest belangrijke functionele aanpassingen. De hieronder beschreven aanpassingen zijn geïntroduceerd sinds Microsoft Dynamics NAV 2015.

Workflow (werkstroom)

Het is nu mogelijk om workflows aan te maken, in te richten en te gebruiken. Dit onder andere ook voor taken die door verschillende medewerkers worden verricht. Hierbij is het mogelijk om bijvoorbeeld ook zaken zoals automatische boekingen in de workflow op te nemen. De workflow functionaliteit maakt het mogelijk om zonder maatwerk complexe werkprocessen te automatiseren.

In Dynamics NAV 2016 zijn een aantal voor-geconfigureerde workflows opgenomen.

N.B. Het document goedkeuring systeem dat in voorgaande versies van Dynamics NAV beschikbaar was is nu vervangen door een werkwijze die gebaseerd is op workflows.

Electronische documenten

Het is nu mogelijk om zakelijke documenten zoals orders, facturen en inkoopnota's elektronisch te verzenden en te ontvangen. Ontvangen documenten zoals inkoopnota's kunnen dan automatisch worden omgezet in een Dynamics NAV inkooporder. Hiervoor wordt vaak gebruik gemaakt van een centrale provider die zorg draagt voor de uitwisseling van documenten tussen de verschillende partijen. Standaard kan Dynamics NAV documenten verwerken die voldoen aan het PEPPOL formaat. Door gebruik te maken van OCR services is het ook mogelijk om een inkoopnota ontvangen in PDF formaat te laten omzetten naar een elektronisch te verwerken PEPPOL formaat.

Inkomende documenten

Sommige zakelijke transacties worden niet in eerste instantie vastgelegd in Dynamics NAV. Het inkomende documenten scherm biedt hiervoor een oplossing. Diverse taken voor inkomende documenten kunnen hier beheerd worden zoals scanning en OCR en het vastleggen van een binnenkomend document. De registratie kan worden gekoppeld een inkoop- of verkooporders of aan algemene journaalposten.

Uitgaande documenten

Het is nu mogelijk om per klant een profiel aan te maken voor de verzending van uitgaande documenten. Hierdoor is het niet meer nodig om iedere keer bij 'boeken en verzenden' een keuze te maken over de verzendwijze.

De elektronische-, inkomende- en uitgaande documenten functionaliteit in combinatie met de workflow mogelijkheden biedt uitgebreide kansen om de documentenstroom en administratieve afwikkeling hiervan verregaand te automatiseren.

Posting preview

Het is nu mogelijk om vooraf voor ieder document en journaal dat geboekt gaat worden te zien welke boekingen er nu precies verricht gaan worden. Een handige functie en we zijn blij dat dit er nu eindelijke is.

DefeRrals (Verlegging)

Het kan handig zijn om inkoopkosten of verkoopopbrengsten over verschillende boekhoudkundige perioden te verspreiden in plaats van de alleen te boeken op datum van ontvangst. Daarom is het nu mogelijk om op eenvoudige wijze door middel van een sjabloon de boeking van inkoop- en verkoopdocumenten over verschillende boekhoudperioden te spreiden.

Microsoft Dynamics CRM Integratie

De integratie van Dynamics NAV en CRM is nu nog verder verbeterd. Het biedt nu een naadloze op optimale ervaring voor klanten die Microsoft Dynamics CRM gebruiken voor hun klantbenadering en Microsoft Dynamics NAV voor order processing en financieel beheer.

Aanpassingen in Dynamics NAV Web en Tablet client

Er zijn een flink aantal aanpassingen in de web en tablet client van Dynamics NAV 2016. De aanpassingen zijn er op gericht de bruikbaarheid verder te verbeteren en de gebruikservaring verder te stroomlijnen.

 

 

 

een overzicht van de standaard meegeleverde werkstromen

een overzicht van de standaard meegeleverde werkstromen